دانلود پیشنهاد ارزشیابی ادبیات فارسی پایه هشتم
پیشنهاد ارزشیابی ادبیات فارسی پایه هشتم
پیشنهاد ارزشیابی افت تحصیلی ادبیات فارسی پایه هشتم
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات ۲ صفحه
با توجّه به ماهیت برنامه ی درسی زبان و ادبیّات فارسی و نیز نوع ارزشیابی حاکم بر آموزش برای ارزشیابی این درس روش های زیر پیشنهاد می شود .
1 - روش کتبی
2 - روش شفاهی
3 - روش مشاهده ی رفتار
جهت استفاده ی درست ازروش های فوق و رعایت رویکردهای ارزشیابی در این برنامه از ابزار های زیر می توان بهره گرفت :
1- آزمون کتبی شامل سؤالات تکمیل کردنی ، کوتاه پاسخ ، انشایی و ... از مهارت نوشتن.
2- آزمون شفاهی شامل پرسش های شفاهی از مهارت های گوش دادن گفتن وخواندن.
3- چک لیست، ابزار اندازه گیری عملکرد دانش آموز در مهارت های ارتباطی ، توانایی های ذهنی ، شرکت در فعّالیّت های گروهی ومهارت های شفاهی زبان.
پیشنهاد می شود نمره گذاری آزمون مستمر وپایانی به شکل زیر باشد:
1 ) امتحان فارسی ، خواندن : شفاهی (20 نمره)
الف ) آزمون مستمر می تواند شامل این موارد باشد: روخوانی متن ، درک مطلب ، خود ارزیابی ، دانش های زبانی و ادبی ، حفظ شعر ، مشارکت در کار گروهی ، انجام فعّالیّت های کلاسی ، مطالعه و کتاب خوانی و پژوهش . نمره ی هر یک از این موارد به تشخیص معلّم و با توجّه به شرایط کلاس درس تعیین می شود .
ب ) آزمون پایانی می تواند دربرگیرنده ی این موارد باشد :
خواندن 10 نمره ( روان خوانی 5 نمره ، درک مطلب و خود ارزیابی 5 نمره ) + شناخت واژگان در جمله 3 نمره ( مترادف ، مخالف ، شبکه ی معنایی ) + دانش های زبانی و ادبی 5 نمره ( دانش زبانی 2 نمره ، دانش ادبی 2 نمره ، تاریخ ادبیات 1 نمره ) + حفظ شعر 2 نمره = 20 نمره
یادآوری : برای هر نوبت به دلخواه دانش آموز فقط یک شعر حفظی خواسته شود .