مطالعه آسیب های اجتماعی اعم ازنابهنجاری ها و انحرافات اجتماعی یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث جامعه شناسی است. اگر چه مساله نا
دانلود اقدام پژوهی چگونه از اسیب های تربیتی پیشگیری کنیم
فرمت فایل word
تعداد صفحات 19
قسمتی از متن
هر چند آموزش و رورش، فعالیت واحدی را شامل می شود که هدف آن ایجاد تغییرات مناسب و مطلوب در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری دانش آموزان است لکن مدرسه تنها محل یادگیری، خواندن و نوشتن نیست، بلکه جایی است که دانش آموزان مهارت های زیادی نظیر مهارت های ارتباطی لازم برای ورود به جامعه فردا را می آموزند. دانش آموزان شاید در مدرسه درس خاصی برای یادگیری این گونه مهارت ها از آموزگاران، مربیان نگیرند ولی می توانند از چگونگی رفتار آنها با خودشان و سایر دانش آموزان دریابند که در شرایط گوناگون چگونه باید رفتار کنند. بدیهی است که دانش آموزانی می توانند در این درس و آزمون موفق شوند که بتوانند در موقعیت های مختلف رفتاری صحیح و مناسب از خود نشان دهند. در مقابل اگر دانش آموزی نتواند نمره قابل قبولی از این درس بگیرد، قادر نخواهد بود رفتاری درست و مناسب با شرایط از خود نشان دهد. یکی از مهارت هایی که دانش آموزان باید یاد بگیرند، رفتارهای حفاظتی است. آموزش رفتارهای حفاظتی در بر گیرنده این پیام است که مراقب خود باش و خود را از آسیبها و خطرهای بالقوه در امان نگه دار با این توصیف مهمترین کارکرد آموزش و پرورش و خانواده در رابطه با پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، آموزش بسیاری از مهارت ها نظير الگو شدن برای فرزند، نقش بازی کردن با فرزند، فراهم آوردن فرصت هایی برای دوست یابی، تلاش برای همراه کردن علم و دانش با تقوی و پاکی در چهار چوب دین و مذهب، تعریف، ترویج و تقویت ارزش های اسلامی در بین دانش آموزان با استفاده از زبان جوان پسند، هنر و فناوری های پیشرفت برای افزایش تأثیرگذاری از راهکارهای عمده مقابله با هر گونه آسیب اجتماعی قلمداد می شود، دین و مذهب عامل بازدارنده در گرایش افراد به اعمال خلاف هنجارهای جامعه است. نظر اسلام و قرآن در مورد گرایش به کارهای خلاف این است که همه انسان ها زیانکارند جز انسان هایی که به خدا ایمان آورده اند و نیکوکار شدند و به درستی و راستی و پایداری در دین یکدیگر را سفارش کردند. علت اصلی تمام رفتارهای خلاف هنجارهای جامعه را قرآن در عدم ایمان به خدا بیان می کند. دانش آموزانی که از دینداری بالاتری در بعد مناسکی برخودار بودند. رفتارهایشان با فرهنگی که در آن بزرگ شده اند بیشتر تناسب داشت. این عده از دانش آموزان گرایش کمتری به رفتارهای خلاف نسبت به گروه دیگر داشته اند. تقویت میزان دینداری دانش آموزان على الخصوص بعد مناسکی دینداری میتواند در افزایش رفتارهای صحیح و مبتنی بر آموزه های فرهنگی و دینی مفید باشد. برای دستیابی به این امر می توان برنامه های آموزشی و پرورشی رسمی و غیر رسمی مختلف از طریق سازمان آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای مذهبی جهت ترویج و تقویت ارزش های اسلامی در جامعه و مدارس با استفاده از زبان جوان پسند، هنر و فناوری پیشرفته برای دانش آموزان اجرا نمود (ستایش فر، 1397).